Πιο κάτω δημοσιεύουμε μια από τις καλύτερες εργασίες ολοκληρωμένη, καθώς και αποσπάσματα από μερικές άλλες.
Η δασκάλα
Μαρία Πύρρου
Ο Παρθενών, το μεγαλύτερο αριστούργημα του κόσμου, ιστορία και σύλησή του. Γιατί είναι τόσο σημαντική η επιστροφή των ιερών γλυπτών του Παρθενώνος στην χώρα τους;
Ο Παρθενώνας χτίστηκε το 447-438 π.Χ. στην Ακρόπολη από τον Ικτίνο και το Καλλικράτη. Όμως την επιμέλεια του γλυπτού διάκοσμου την ανάλαβε ο λιθοξόος Φειδίας. Είναι ναός αφιερωμένος στην θεά Αθηνά. Θεωρείται το κάλλιστο δημιούργημα όλων των εποχών. Ο ναός στην πάροδο του χρόνου υπέστη πολλές καταστροφές. Πολλές καταστροφές του ναού τις έκαναν διάφοροι κατακτητές αλλά και κάποιοι άξεστοι, όπως τον Λόρδο Έλγιν, που έκλεψε γλυπτά.
Ο Παρθενώνας βρίσκεται στην κορυφή του ιερού βράχου. Όταν βλέπεις την κορυφή του ιερού βράχου η ιστορία ξυπνά από τα βάθη των αιώνων. Είναι σημείο αναφοράς για τους ανθρώπους, διότι συνδέονται με την Θεά Αθηνά. Στον Ιερό Βράχο έκαναν τάματα τα παλιά χρόνια, προς την Θεά. Επιπλέον έκαναν γιορτές, τα Παναθήναια, προς τιμήν της Θεάς και της ζητούσαν ό,τι ήθελαν.
Στην πορεία του χρόνου, ο ναός υπέστη μεγάλες καταστροφές από κατακτητές , πυρκαγιές και πολέμους. Έγινε οθωμανικό τέμενος και καθολική εκκλησία. Επίσης οι Χριστιανοί τον μετέτρεψαν σε ναό αφιερωμένο στην Παναγία.
Το χειρότερο όμως ήταν όταν ένας βέβηλος σύλησε τον ναό. Αυτός ήταν ο Λόρδος Έλγιν. Ήρθε με την πρόθεση πως θα έκανε μακέτες , αντίγραφα των γλυπτών. Απεδείχθη ψεύτης και ιερόσυλος. Αυτός ο βέβηλος κατάφερε να κλέψει τα ιερά γλυπτά του Παρθενώνα . Όταν όμως τα πήρε στο πλοίο του, αυτό βούλιαξε και για δύο ολόκληρα χρόνια προσπαθούσε να τα βγάλει έξω από την θάλασσα. Στο τέλος τα κατάφερε και τα έπιασε. Τώρα όσα ιερά γλυπτά απέμειναν, βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο, διότι τα πούλησε.
Η επαναφορά των ιερών γλυπτών είναι μεγίστης σημασίας. Πρώτα από όλα αποτελούν πολιτιστικό και ιστορικό κομμάτι της κληρονομιάς μας. Είναι πηγή μάθησης για τους νεοτέρους . Αφού τα ιερά γλυπτά βρίσκονται αλλού, η Ελλάδα βρίσκεται σε ένδεια. Επιπλέον, όλα τα γλυπτά αποτελούν πηγή τουρισμού. Οι τουρίστες θαυμάζουν τα ιερά γλυπτά αλλά όχι εκεί που έπρεπε να τα θαυμάζουν, στον τόπο τους δηλαδή, στην χώρα που τα γέννησε. Αυτά, όπως και όλα τα μνημεία μας είναι θησαυροί που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα και αποτελούν το διαχρονικό αποτύπωμα της χώρας μας .
Εγώ πιστεύω πως για να επιστρέψουν τα ιερά γλυπτά πίσω στην Ελλάδα πρέπει να πολεμήσουμε και να μην καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια. Με συνεχείς αγώνες και προσπάθειες πρέπει να διεκδικήσουμε σθεναρά την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Αν όλοι αγωνιστούμε γι αυτό, δεν απομένει απ’ το να το επιτύχουμε.
Μέσα στην πορεία των αιώνων παρόλες τις κακουχίες και λεηλασίες που δέχτηκε ο ναός της Παρθένου Αθηνάς αποτελεί το μεγαλύτερο αριστούργημα αρχιτεκτονικής. Μέχρι σήμερα κανείς δεν κατάφερε να τον αντιγράψει, ούτε καν να κατανοήσει πώς κατασκευάστηκε.
«Σε ταφόπετρα βλέπω να την έχει καρφωμένη μια πίκρα την Παλλάδα …» λέει ο ποιητής μας, Κωστής Παλαμάς. Η Θεά είναι πικραμένη. Περιμένει τα ιερά γλυπτά να επιστρέψουν στον ναό της και να αποκτήσει την δόξα και την αίγλη που είχε κάποτε…
Κατερίνα Ιωάννου
Στ΄3
Αποσπάσματα από εργασίες άλλων παιδιών
Ο Παρθενώνας το μεγαλύτερο αριστούργημα του κόσμου κτίστηκε το 447-438 π.Χ. Ήταν ένας ναός αφιερωμένος στην Θεά Αθηνά και ήταν κτισμένος στην Ακρόπολη των Αθηνών. Τον έκτισε ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης. Την γλυπτική επιμέλεια του διακόσμου την επιμελήθηκε ο λιθοξόος Φειδίας. Όλα αυτά τα χρόνια, ο Παρθενώνας υπέστη πολλές καταστροφές από κατακτητές αλλά και κλοπές, όπως αυτήν που έκανε και ο Λόρδος Έλγιν.
Ο ναός ήταν πάρα πολύ σημαντικός για τους Έλληνες, αφού ήταν ο χώρος αναφοράς τους με την Θεά Αθηνά, την πολιούχο της πόλης τους. Εκεί έκαναν τάματα και γιορτές για την Θεά, μέσα από την μεγαλύτερη γιορτή προς τιμήν της, τα Παναθήναια. Ήταν σημαντικός από πλευράς ιερότητας, θεσμών και αξιών καθώς και από θρησκευτικής και πολιτιστικής σημασίας.
Χάρις Παπαδοπούλου – Στ΄3
Η επαναφορά των ιερών γλυπτών του Παρθενώνα πίσω εκεί όπου ανήκουν, είναι σημαντική για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτα απ' όλα, τα ιερά γλυπτά και τα μνημεία μιας χώρας αποτελούν πηγή μάθησης για τους νεοτέρους.
Κάνοντας μάθημα μπροστά από ένα άγαλμα μπορεί η έμπνευση που δημιουργείται λόγω χώρου και σύνδεσης να επενεργήσει στις ψυχές και στα πνεύματα και να μπορέσουν οι μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα κάποια πράγματα για τη χώρα τους και την ιστορία τους. Επίσης τα ιερά γλυπτά και τα μνημεία μας αποτελούν πηγή τουριστών για την χώρα μας. Ο θαυμασμός των τουριστών που συρρέουν από όλα τα μέρη της γης για να θαυμάσουν τον ναό είναι μεγάλος. Αν χαθεί ο ναός αυτός, τι θα ελκύει τους τουρίστες;
Επιπρόσθετα, οι αρχαιολογικοί θησαυροί μιας χώρας αποτελούν το αποτύπωμα της μες την ροή του χρόνου. Αν χαθούν η χώρα αποσυνδέεται από το ένδοξο παρελθόν της και πέφτει σε ένδεια. Τέλος, τα μνημεία της κάθε χώρας την ομορφαίνουν με τον δικό τους τρόπο, της αποδίδουν περίσσιο κάλλος.
Ιφιγένεια Πατσαλή – Στ΄3
Κατά τη διάρκεια των αιώνων ο Παρθενώνας υπέστη πολλές καταστροφές. Ο Παρθενώνας μετετράπηκε σε διάφορα πράγματα από πολλούς λαούς: έγινε οθωμανικό τέμπλο από τους Οθωμανούς, καθολική εκκλησία από τους Φράγκους και ναός αφιερωμένος στην Παναγία από τους Χριστιανούς.Το χειρότερο από όλα είναι η σύληση των ιερών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν. Ζήτησε να πάρει τα ιερά γλυπτά του Παρθενώνα, να βγάλει αντίγραφα και να τα πάρει στη χώρα του. Όμως, απεδείχθη ένας ψέυτης και ιερόσυλος, γιατί αντί να βγάλει αντίγραφα, με πλοίο έστειλε τα αυθεντικά ιερά γλυπτά του Παρθενώνα στη χώρα του. Βέβαια το πλοίο που μετέφερε τα ιερά γλυπτά του Παρθενώνα ναυάγησε. Χρειάστηκαν δύο ολόκληρα χρόνια για να βρεθόυν. Στο τέλος, δυστυχώς, στάλθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, όπου βρίσκονται εκεί μέχρι σήμερα.
Μάρκος Σκουρουπάθης